TM Memenuhi Perjanjian Dengan POIC

Kota Kinabalu: Telekom Malaysia Berhad (TM) telah menyediakan perkhidmatan telekomunikasi dan infrastruktur telekomunikasi yang relevan kepada Kelompok Perindustrian Minyak Sawit (POIC) dan mengikut peruntukan perjanjian.

sdr

TM dalam satu kenyataan, juga menjelaskan bahawa perkhidmatan Jalur Lebar Berkelajuan Tinggi unifi hanya disediakan di Sabah pada tahun 2014, selepas TM telah menyampaikan projek POIC sepenuhnya.

Menjawab laporan baru-baru ini yang memetik NGO pengguna dalam Daily Express mengenai peruntukan infrastruktur telekomunikasi di POIC yang dikemukakan oleh Front Consumer of Sabah (CFOS), beliau berkata sebagai penyedia jalur lebar perintis negara dan kini juara konvergensi, TM terus melabur dalam infrastrukturnya, kedua-dua rangkaian fiber optik dan tembaganya, selama bertahun-tahun untuk menyampaikan jalur lebar berkelajuan tinggi dengan liputan seluruh negara ke seluruh rakyat Malaysia, termasuk Sabah.

“Khususnya untuk Sabah, TM, melalui TM Sabah komited ke arah membangunkan infrastruktur rangkaian dan menyediakan perkhidmatan telekomunikasi untuk kepentingan Sabahan.

“Ini sejajar dengan aspirasi Kerajaan untuk meningkatkan penembusan jalur lebar di Malaysia Timur termasuk Sabah,” katanya.


Ia berkata dalam bidang-bidang di mana TM tidak dapat berkhidmat kepada pelanggan dengan perkhidmatan jalur lebar berkelajuan tinggi, mereka berusaha untuk mempercepat perbincangan dengan Kementerian dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk meneroka pilihan pembiayaan khusus, pelbagai teknologi sesuai untuk kegunaan serta mengoptimumkan mekanisme industri sedia ada untuk menyampaikan pengalaman jalur lebar yang lebih baik di seluruh negara.

“Kami juga ingin memaklumkan bahawa peningkatan perkhidmatan telekomunikasi di Sabah bukan sahaja dilaksanakan di kawasan kediaman tetapi juga di kawasan perniagaan termasuk di POIC Sandakan dan Lahad Datu.

“Perjanjian untuk mewujudkan persekutuan strategik antara TM dan POIC Sabah Sdn Bhd telah ditandatangani pada tahun 2007 untuk peruntukan rangkaian dan infrastruktur telekomunikasi pembangunan dan pembangunan projek POIC Lahad Datu, dengan jumlah kos projek adalah RM1.0 juta.

Ia berkata di bawah perjanjian itu, skop kerja yang diberikan kepada TM tidak terhad kepada menyediakan perkhidmatan internet sahaja tetapi juga termasuk suara, data dan sebarang perkhidmatan telekomunikasi lain yang terdapat dalam penawaran TM.

“Pada masa ini, kami sedang dalam perancangan pembangunan rangkaian untuk melaksanakan infrastruktur unifi di POIC Sandakan dan Lahad Datu dan perkhidmatan unifi dijangka tersedia untuk POIC Sandakan menjelang Mac tahun depan,” katanya.

Ia juga mengulangi bahawa T, melalui TM Sabah, tetap komited untuk melancarkan perkhidmatan di negeri ini untuk menyampaikan gaya hidup digital yang lancar kepada pelanggan dan perniagaan di Sabah, sejajar dengan wawasan mereka “Membuat Hidup dan Mudah Perniagaan, untuk Lebih Baik Malaysia “.

Loading

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.